Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Karel Čapek i Boušek se předvedli, jak mohli...
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 10.7.2013 (18:26:18)

KAREL ČAPEK: JANOV A MILÁN

 

Podle různých zpráv je takzvaná Riviera di Levante země krásná, přímořská a přímo proslulá, jak svědčí například jména Rapallo, Sestri, Portofino, Nervi atd. Nemohu to dobře posoudit, neboť vlak probíhá touto rajskou krajinou výhradně pod zemí, v samých tunelech, až po samotný Janov. V Janově jsem se konečně dostal na povrch země, a našel jsem tu kraj kupodivu kopčitý, což dává janovským ulicím průběh neobyčejně rozmarný; pustíte se dolů v naději, že tam dole musí být moře, a zatím najdete před sebou „salitu“ šplhající do záhadné výše. Ostatně jsou tu samé schody, výtahy, lanové dráhy, tunely a přemostění, dále spousta paláců, jež místo dvorů a zahrad mají samé portiky a schodiště běžící nahoru nebo dolů, což je tedy janovská specialita, a konečně přístav, přístav náramný, překypující, stísněný a podivuhodný, kterého se nemůžete nabažit ani zblízka, ani z přenáramné výšky Castellacia. Je to přeplněný kravín, kde železné a dřevěné krávy jedna přes druhou bučí, napouští vodu, přežvykuje uhlí a železo, tlačí se, funí, přešlapuje, cpe se a vydává; jsou tu krávy zaoceánské, černé a červené, nažrané k puknutí, a krásné veliké plachetnice, a parní ovádi kroužící kolem těch velkých hovad, a bachraté vlečné čluny podobné spícím prasnicím, a komáří kocábky, rybářské plachetky, bílé paqueboty svítící mosazí, komíny, stěžně, ráhna, matoucí houští stožárů a lan, přístav hojný a primitivní, bohatý a středověký jako celá Itálie. A tak mi už odpusťte, že toho vím o Janově tak málo; zapletl jsem se do této přístavní podívané, a vím jenom ještě to, že strážníci tu mají dlouhé kaftany a místo pendreků hole, že Janov měl v dějinách tuze špatnou pověst a že místo nebes jsou tu jen šňůry se špinavým prádlem; ulice pak jsou tak uzounké, že člověk s košem na hlavě musí křičet, aby ostatní lid před ním vyklidil cestu. A ty mramorové paláce, ať se jmenují Doria, Balbi či Cambiaso, jsou dnes vesměs obsazeny bankami; ani nebudu vykládat, co si o tom myslím, ale tohle jsem našel všude. Ten osud čeká jistě i kostely; za postranními oltáři budou sedět pokladníci až po prokuristy, za hlavním oltářem pak sám pan náměstek ředitele; vrchní ředitel bude ovšem rezidovat ještě výš, na pravici Boha Otce všemohoucího.

 

Viděl jsem dále Babylonskou věž, na níž se pletly jazyky pěti stoletími; je to milánský dóm. Zdálky to vypadá jako obrovský kus blejna antimonu, co krystalizuje v takových tenkých jehličkách, nebo jako nesmírný mramorový artyčok; každá jehlice, toť věžička nebo fiála, a když ji rozlousknete, má uvnitř plno soch a nahoře sochu, což vidíte, jen když vylezete na střechu; těch soch je jenom zvenčí 2300, jak udává bedekr v cifrách vždy velmi umírněný, ale myslím, že nepočítá paňáky, kteří jsou v jejím reliéfu. Je to jedno z největších pobloudění, jaké jsem kdy viděl, ale i vás to splete svou extenzívní mánií; ty sochy sice nestojí za mnoho, opěrné oblouky jsou suchopárné, jehly a věžičky nesmyslné, ale je toho všeho tolik, že nakonec tě to načisto opřede svou fantastickou, bláznivou, bělostně přízračnou nestřídmostí.

 

Ale jsou tu také stinné, ctihodné a potěšující kostely, takový Svatý Ambrogio nebo Svatý Lorenzo, kde ještě toho zůstalo hodně moc po zrzavých Langobardech, jiné celé pomalované od sladkého Luiniho, jiné pěkně a přísně bramanteskní, ale to vše nemá co dělat s dnešním Milánem. Milán, nejlidnatější mezi knížaty italskými, si dává jaksi záležet na tom, aby byl malým Londýnem. Proto je tu tolik drožek, aut, zatracených bicyklů, hluku, bank, kolportérů, tramvají, mramorových záchodků, světelných reklam, lidí a frekvence a četníků s černými přilbami, kteří vypadají jako pohřební zřízenci, a obchodů, houkaček, frmolu a všeho možného; lid je tu bezbožný, jenž nedrží svátků a nedbá ani jiných tradic, jako lazzaronství a žebroty a malebnosti, ani nespí na chodníku, ani nevyvěšuje na ulici své špinavé prádlo, netříská do hovad, nešije boty uprostřed ulice, nepěje barkaroly, zkrátka, nedělá nic pitoreskního; a vida, přece se tu líp dýchá, i když to není samý vzduch slavné minulosti.

 

 

MOŘE

 

Jaderské, Tyrhénské, Africké, Jónské, Ligurské; modré, zelené, ocelové, perleťové, zlaté a zčernalé; mrtvé, dřímající, hučící a zpěněné; ať nezapomeneš na žádnou z těch proměnlivých tváří. Nemluv, nepokoušej se mluvit o hře vln; brečel jsi málem na pláži v Rimini, jak se ti strašně stýskalo po všem na světě, když vlna za vlnou se kladla ke tvým nohám a složila k nim svou duhovou pěnu, a pak z toho byly sliny a rmut, a ty jsi sbíral mušle a vzpomínal na všecko, co je a co bylo. A voda sorrentská, jež je modřejší než každá voda na světě, a v Salernu moře, jež ti protklo oči svým ukrutným leskem, mečem plamenným a obrovským, voda v Janově, jež páchne sudem, a v Ostii, jež je žíhaná bíle, a duhové moře tam dole, u Girgenti, vpravdě a svatosvatě moře Galateino, neboť sám jsi tam viděl něco divuplného, ale bylo to příliš daleko; úžina Mesinská, celá posypaná světélky po obou březích, a moře u Arenelly, kde jsou skály zlaté a černé krávy vstupují do vody, a pod Taorminou, kde břeh dělá tak divnou arabesku, že se na ni musíš dívat po celé dlouhé hodiny, a přece to nepochopíš, a místa, jež už neumíš pojmenovat a kde se ti mísí strašná modř, úpal, srdceryvný řev oslů, zrající pomeranče a hbité klouzání ještěrek v jediný téměř nepříčetný dojem, kořeněný zápachem trusu a máty.

 

Ale to není všechno: jsou ještě očadlí rybáři, kteří se brodí až po pupek ve vodě, vlekouce sítě; jiní, kteří stahují plachty černých lodí a vynášejí koše ryb, a jiní, které vidíš řezat obzor světlou kosinkou plachty a s nimiž bys chtěl být; dále přístavy, od těch velkých, kde to buší jako fabrika, po ty rybářské, kde shnilá voda oplachuje řasnaté podbřišky plachetnic, jako je krásná a páchnoucí Cala v Palermu, a až po ty nejmenší, ty maličké zálivy mezi útesy, kde se kolébá jediná kocábka, až ti je z toho smutno. A k tomu počítej ryby na trzích, rybky lesklé a duhové, stříbrné sardinky, tunové mořské býky čtvrcené v Palermu, ohavné krakatice, chrchle a slizy, jež jedí v Neapoli, černé úhoře, ryby bílé jako ženská paže, zlaté, modré a rudé, a strašně krásnou vodní havěť, na kterou jsi se omámil v neapolském akváriu: šafránové sasanky, závojové tanečnice, nehmotné okurky duhově naběhlé, Crookesovy trubice utkané z mlhy, jimiž pulsuje duhový proud, mořské růžice podobné psím prdelkám, poustevnické raky, rváče to přeukrutné, mořské jazyky opisující překrásné křivky, obludy a květy, tvorstvo, jež mate všechno, co sis kdy myslil v životě.

 

Ale ze všeho nejkrásnější a nejdivnější je voda, která plyne za tebou.

 

 

VERONA

 

Dovolte, abych nyní k vám vytasil všechno špatné o zemi vlašské: že je tu příliš horko a příliš draho, mnoho taškářů a blech, strašný rámus, samý barok, banditští drožkáři, malárie, zemětřesení a ještě hrozivější zla; a to vše prozrazuji ze msty. Bídná Mantovo, rodiště Vergiliovo a Mantegnův hrobečku! mizerné hnízdo, kam jsem vážil cestu, abych se podíval na fresky velikého, přísného miláčka Mantegny! Což je lidské a křesťanské odepříti mi přístup do vytoužené Camera degli Sposi jen proto, že je jakýsi (nevím skutečně jaký) národní a vlastenecký svátek? Tvrdý kustode, který jsi odolal svůdnému šustění mých bankovek! Bezcitný direttore, jenž jsi krčil rameny s výrazem nekonečného politování a neuhnul jsi ani mým hrozbám! Nudná maloměstská Mantovo, kde se tři kluci proháněli s praporem, oživujíce nejprotivnější ulice tohoto světa! A ty, země italská, jež jsi mne na mé krátké pouti podělila nejméně šesti národními svátky, aby mne vyhnaly od bran památek ravennských, a ode dveří umbrické školy v Perugii, a ode všech pozemských krás v Neapoli, – pravím, že všeho moc škodí, čeho je moc, toho je příliš; a Mantova vyčerpala už mou trpělivost. Nechť nikdy cizincova šlépěj nestane v Mantově! A abyste věděli, jsou tam ke všemu špatné matrace, nijaké jídlo a lid nepříjemný.

 

Takto se pomstiv, mohu opět sklonit kolena před nejctihodnějším kostelem svatého Zenona ve Veroně. Hlavní pýchou Verony je sice Paolo Veronese, římský amfiteátr, Morone, Scaligerové a salám; pro mne však Verona je jenom Svatý Zeno, langobardský bráška normanského Monrealu, bratříček prosťáček starší a chudší, jemuž se nedostalo zlatohlavu mozaik ani oslňujícího chiostra, aniž pak podivné hojnosti zlatých a vykládaných ornamentů, nýbrž jen ambítků prostých a zamýšlených, a vážného, velkolepého nitra, a zejména dveří: dveří velikánských, pokrytých mosaznými obrázky a zasazených v portálu s obrázky kamennými. Tyto prý vytvářel nějaký Nicolaus a Wiligelmus, a ty mosazné jsou prý původu německého; ale jsou krásné, či spíše jsou dojemné. Usmíváte se na ně a jste pohnuti úsilím naivní ruky povídat, vypravovat Bibli, překonávat strašné potíže, například kam prokristapána dostat Krista, když má umývat nohy dvanácti apoštolům sedícím en face; prostě nejde to jinak než vystrčit Krista Pána zády ven. Na každém obrázku cítíte tu usilovnou myšlenkovou práci, jak to udělat, jak to povědět, jak to spořádat a dostat do celku; z Tintoretta, z Tiziana, nevím z kterého nejskvělejšího mistra necítíte nikdy tolik duševní práce, tolik myšlenkového úsilí, jako z těchto opravdu naivních reliéfů. Ale nic naplat: kam se duch vloží, tam se také najde; a dveře u Svatého Zenona jsou ta nejkrásnější Bible, kterou jsem ve svém životě četl.

 

A pak všude, kde je trochu plácku, na patkách a hlavicích sloupů, mezi oblouky, kde se vůbec dá, vytesá a vytepá románský umělec samá zvířátka: psy, medvědy a jeleny, zajíce a žabky, koně a ovce a ptáky. Jsou to docela jiná zvířata než ta na antických reliéfech; tam to bývá kalydonský kanec nebo Venušin delfín nebo vůbec něco z mytologie, anebo potom naturalistické portréty zvířat; ale tady to je samá příroda, tady je to náklonnost ke zvěři polní a lesní, jak vyšla z ruky Páně; poměr člověka ke zvířeti je tu intimnější, srdečnější a …řekněme lidštější než v celé antice. Člověk má osobně co dělat se zvěří, v dobrém i ve zlém; Adam vyhnaný z ráje musí orat, ale (zrovna u Svatého Zenona) také zabíjí a udí prasátka, stejně jako šlape víno, žne a česá jablíčka a cválá na koni a honí zvěř; pročpak by také medvěd a jelen nemohl oslavit Pána na průčelí Svatého Zenona? Ano, je tu jiný, svěžejší poměr ke světu; a věřte mi, nikdy nepochopíme zánik nádherné antiky, nenajdeme-li dostatečné ctnosti v prostotě doby, jež přemohla antiku.

 

 

 

Karel Boušek:

DELFÍNIÁDA

 

Svět je malý pro filosofa

a veliký pro dětské oči

 

Je náchylný ke katastrofám

a bláznivý, protože se točí

 

Žijí v něm lidé jak v mořích delfíni

na jedné planetě z oběžnic kosmu

 

Ačkoli mají spočteny své hodiny

střemhlav se vrhají odvážně do snů

 

Se všemi riziky vzletu i pádu

budují města pro člověka

 

Družicím dráhu a plodnost vinohradům

za strojem určují A stáda vodí k řekám

 

Bdí nad úrodou Chrání si studně v dobách žízně

Hlídkují u vod aby nebylo utopenců

 

A slaví včely Třeba na divizně

Palouky lesní plné mladých srnců

 

Obyčejní lidé jako my

v hlubinách neobyčejnosti

 

Jako delfíni nádherní

a jako básníci prostí

 

 

HVĚZDNATÁ NOC

 

Inkoustem přetékající noci

to možná ano Ale hvězd je málo

k zapálení knotu

v mé každodenní lampě

 

A není pod ní tma jak by se zdálo

podle citlivosti hrotů

nebo ze spektra černé magie

bílého Venušina těla

 

Na břidlicových deskách

odněkud z hradeb dávnověké Asie

psaly o tom aramejským písmem

ruce osmahlé třpytem skarabea

 

 

DOŽÍNKOVÁ

 

Příroda je těhotná Z psí lásky

podává mi žitný krajíc s medem

Jako hvězdy počítáme klásky

a spočítat je nedovedem...

 

Na krabaté půdě hoří věchet

už teď bývá sláma samé zlato

Mít tak křídla a moci tak letět

nad sýpkou kde zrn je vrchovato

 

Mít tak v duši odpočivné prázdno

když je na vsi dožínkový svátek

Za pstruhy se pouštět k řekám na dno

z břehů letních škádlení a hrátek

 

Příroda je kmínová jak chleba

který doma na ošatce krájím

Ať nám roste dobrých skutků setba

s každoročním žňovým radováním!

 

 

OSTROV S DELFÍNY

 

Voda přelévá obsahy

světélkujíc blankytná

Klaviatura střídá rozsahy

Žádná stanice není záchytná

 

Cokrát jsem toužíval nalézti

ostrůvek s delfíny

Z rozmaru Jen tak pro štěstí

Pro blízkost krajiny

 

která i zvíře polidští

jak je tam hluboká

S mnoha poli a bojišti

Beznohá bezruká

 

Delfín má vlastnosti člověka

je stejně ohrožený

Jeho minulost je také pravěká

Budoucnost jako ňadra ženy

 

vlnou je měřena

oblostí mořských kamenů

Delfíní samička jak panna je puzena

k průzračným pramenům

 

v nejhlubším moři mezi oceány

které tato zvláštní ryba zná

Našel jsem ostrůvek s dvěma citolamy

Jsou tam delfíni a voda je zelená

 

 

SLITOVNÁ

 

Těch dobrot co by za nehet se vešlo

té lhostejnosti nikdy slitovné

Řeka kde byl člun a člověk nese veslo

Kdo se topí – ať v ní utone...

 

Nenechme padnout posledního štvance

který tento názor nesdílí –

Kdo hledá hvězdy ještě ve studánce

a rád má louku s motýly

 

 

MALÍŘI BETLÉMŮ

 

Hoří to v nich jako podzemní ohně

když malují své chudé Ježíšky

rodiče a patrony

švícka a hastroše

plačky s vlňáky

a řemeslníky

Kluky v beranicích

s promaštěnými kožíšky

 

Hoří to v nich až z toho teplo

jde po člověku

když kreslí betlémskou ves

seník a stodolu

měsíc a zamrzlou řeku

A děti jaké se potkávají ve snu

zdravé a baculaté

ze staré legendy vzaté

téměř skutečné ve svém neskutečnu

 

Hoří to v malířích lepenkových betlémů

postav a lidiček

v té předvánoční hodině

za bílých ledových večerů

s krmítky za okny dřevěných stavení

pod Orlickými horami

 

Doutná to každým tahem štětce

když paleta je žároviště

plné barevných jisker

To v duze šlehají plamínky

pokreslujíce papírové

krutiny

životem lidu

 

A náhle je tu vše I prosincová noc

v hlubokých modrých čeřenech

toho svátečního ticha

kdy je slyšet jak padá sníh

jiskření ve zlatých hřebenech

zimního království

hvězd

 

Snop záře nad Betlémem

plane v půlnoční krajině mé

Znějí housle z podkroví

v pomlce za refrénem

staré milostné písně

V ní rozvoněl se domov

 

 

JAK SE POSLOUCHAJÍ POHÁDKY

 

Nejdříve se zatopí ve světnici

aby byl hlas mléčný jako slonová kost

A když sesednou se děti a utiší se psi

a nad stolem světlo rozprostře svůj chvost

takže je vidět až do sklenic

které se lesknou v skříni

proklouzne slovo jako skřítkův míč

jejž mají v očích jen nejmenší cherubíni

domácí kočky a loupežníci…

Nejprve se zatopí ve světnici

než se tam bájné bytosti vkradou

(nová planeta vzejde nad zahradou)

Těžkou cínovou lžící

pak nabíráme z kouzelné mísy

krupičnou kaši

sypanou čokoládou

 

 

BOTTICELLI SE POTKÁVÁ S GAUGUINEM VE VÝCHODNÍCH ČECHÁCH

 

Vanou nám větry z Tichomoří

a Benátčanky nosí vodu

ze studní u žulových schodů

 

v tom kraji jalovce a muchovníku

kde podzim ostré barvy míchá

z lesních porostů a jeskynního ticha

 

Potkali se Gauguin s Botticellim

v místech kudy nesou hory kříže

kde se rozprostírá azurová níže

 

s flotilou mračen jako nad Tizzanem

v pahorcích Chianti

S roklinami a vinohrady

s olivami a ovocnými sady

 

Poznali se podle záře imaginární palety

která je svedla v neznámá plátna tajůplné země

této stále ještě nejpodivnější planety

 

 

VĚNOVÁNÍ

 

Všechny mé písně

tobě připisuji

která jsi se mnou šla

hořící ohnicí

 

Popelem řezavým

sama a naboso

jak chodí nespavost

setmělou ložnicí

 

když slábne přes půlnoc

pomalé krve proud

a v tepnách pálí sůl

co zbyla po vášni

 

Všechny mé písně

tobě připisuji

Jsou srdcem napsané

a čas je dobásní

 

 

VÁBENÍ

 

Vábí mě lidská soudržnost

hluboké city člověka

 

Závidění a zrady prost

žádnou milost už nečekám

 

Znám tíhu vlastní rovnováhy

která pomáhá přes propast

 

Jak oběžnice znám své dráhy

zdevalvované slovo slast

 

toporným jazykem mluvků

v hantýrce poběhlic

 

Vábí mě duha dětských knůtků

s půvabem starých pohlednic

 

nalepovaných v památníku

Ta poezie bez básníků

 

 

DVANÁCT VERŠŮ NA PŘÁTELSTVÍ

 

Všechno je všední Nic tě nevzruší

My o těle a oni o duši

My o duši a oni o těle

Je těžké získávati přátele

 

Těžší je dát něco ze svého

Leda splín z tohoto bytí těžkého

o němž před námi psali klasičtí básníci

v pracovnách které bývaly zároveň ložnicí

 

Nic není všední co v nouzi pomáhá člověku

Co smutek přemáhá co dává útěchu

A ve chvíli když jsme nejvíce sami

vloží dlaň do našich dlaní

 

 

DÝMKA

 

Dýmka Možná amulet

Kouřím ji rád…

Tabák šedne Voní sůl a med

Chce se mi spát…

Jak dlouho ještě?

Než dokouřím…

Než obletíme svět

Než sejmu podkovu z vrat

 

A budu stejně stár

a budu stejně mlád

 

 

CO MÁM RÁD

 

Svou dětskou krajinu s bílými oblaky

když slunce vychází nad domovem

Sloup světla jenž stoupá do kouřů z Ithaky

v zamžených zrcadlech s rodným krovem

 

To mám rád… Když vanou od Litic monzuny

a žula dostává svůj pevný tvar

To mně hned každý vrch každý strom rozumí

v němž slyším znít hudbu minulých jar

 

Kdy jsme se brodili až po pás ve vodě

a když jsme chytali v potocích raky

Zpívali u ohňů své hymny svobodě

se srdcem na dlani a zdivenými zraky

 

Mám rád to moře chvil které je za námi

i každý nový den který nás čeká

Oblohy příštích let s hvězdnými střílnami

se vším co dýchá pro člověka

 

 

KUKÁTKO

 

Kdo hledí na svět pouhým kukátkem

ten nezahlédne světlo v rákosí

nespatří jezero s bělostnou labutí

kdo se na svět dívá jenom kukátkem

 

Kdo hrá si na lásku a nic v něm nehoří

ten nikdy nepozná blaženost skrytou v citu

kdo nikdy nezažil třpyt měsíčního svitu

na lásku si jen hrá a nic v něm nehoří

 

Kdo sám si nezkusil jak studí cizí zem

domov mu zevšední po prvním milování

A kdo jej neumí až do posledka bránit

žel dosud nepoznal jak studí cizí zem

 

Kdo žije zbůhdarma a neví často proč

jak by chtěl pochopit lidský hlas v jeho trysku

V přírodě trn a zárodečnou hlízku

neví jak pochopit kdo žil jen zbůhdarma

 

Kdo k vlastní představě si dotváří svůj vzhled

a pro slzy zná sůl a pro kůrky zná chléb

Kdo mlčí rád a mluví jen když chce

kdo z cizích stromů nežádá si ovoce

 

o smích se podělí s dětskýma očima…

Ten věřte kukátkem se na svět nedívá!

 

 

ZELENÉ BLUES

 

Louka je zelená sukně

země naší.

Při jarní loutně

stromy raší.

 

Veselou báseň vítr zasel,

tráva voní.

Jaro s očima gazel

spadlo do ní.

 

Co jsme už v životě přestáli všecko.

Kolik jsme viděli hrůz.

Po cestách, za městem, na hrobech roste

tráva, mé zelené blues.

 

 

SÁZENÍ RŮŽÍ

 

Krajina nemůže mít hroší kůži

Bývá měkká jako tvarohový koláč

A nemá strach z tání

Má krajina je rozcuchaná

A vydrhnutá deštěm

Poškrábaná rukama z horeček

Křišťálová za mrazu

Stříbrná v jíní

Krajina nemůže mít hroší kůži

A nedá se vydělat ani zpracovat na kožich

I když její hermelín má zvláštní odstín

A slušel by i velice náročným slečnám

Má krajina je plachá a snadno zranitelná

Jako matka s dítětem

Jako pískle v hnízdě

A slavnostně všední

Jako lampiónový průvod

Jako koš brambor

Džbánek s jahodami.

Láhev mléka.

Jako mlha v zoo…

 

Krajina nemůže mít ani liščí ohon

Je prostomyslná a cizí vlkům

Brání se kamenolomy

Pýchavkou a bodlákem

Krajina v podhůří Orlických hor

se všude dostává pěšky

S měsícem chladla při úprku vod

Při kácení lesa

V polomech s mrtvou zvěří

Ranky potůčků a bystřin jsou její oči

(přes zimu zasklené)

A studně ústa

A trávy vlasy

A příkop vráskou

Větry česaná

Lipovým květem hojená

U studánek vyvolávaná

dívčího jména…

Rosnička

Chudobka

Jíva

 

Ale krajina může ustýlat oblakům

Být sudičkou na křtech

A nevěstou na svatbách

Stařenou na pohřbech

A křídlovkou z maršů

Utěšitelka

 

Nikdy mě nenapadlo uvidět ji nahou

Poznat ji prostou přitažlivosti

Sirou a bloudící vesmírem

Krajinu u nás doma

Čupřinatou a groteskní

Ukrývající milence s tajemstvím poštovních holubů

Spletenou z drátů

magických ohňů

a z lýka oběšenců

Uvidět ji jako loďstvo Kolumbovo

Jako vzducholoď

Jako hrobku králů

Vždycky jsem ji našel na ošatce s chlebem

S maminčiným pohledem

S potrhaným slabikářem

Za mlada v železech

v doupatech černých uniforem

Nepoddajnou…

 

A zase svobodnou Završenou ohňostroji

Se slávou propočtenou na staletí

Podobající se hrdinům z antických bájí

a posádkám kosmických korábů

Takovou zemi potkávám doma u prašných cest

Na louce v kopcích kde se pasou stáda skotu

U rybníků a u řek V záhumení podhorských vsí

Na poutích a v hospodách

Za vyzvánění sklenic

A vesnických hran

Za pohřebných nocí a zlatoperých jiter

Takovou zemi potkávám doma

s podzimním odletem ptáků

Při hloubení jam a sázení růží

 

Neboť krajina nemůže mít hroší kůži

Nemůže mít ani liščí ohon
Ale může ustýlat mrakům

Být hlasem zemřelých Křikem právě narozených

Slibem zamilovaných

Tichým povzdechnutím

Být rozcestím na pomezí mladosti a stáří

Vodním mlýnem být a nocí na vorech

a stráží na hranici

Kde padá déšť a kde se ještě střílí…

Prostorem být a zase

rosničkou

chudobkou

jívou

 

 

DO ZÁVĚTI (PŘÁTELŮM)

 

Všechno odevzdal jsem

jen ne poezii

 

Tu výbojku s jasem

který nepřežiji

 

Peněženku plnou

drobných pokladů

 

Břeh s poslední vlnou

rajskou zahradu

 

Kdo zná její cenu

už se nediví

 

Spatřil nahou ženu

v řekách šedivých

 

 

PEKAŘSKÝ VŮZ

 

Z krajíce bochník nevzejde

chutná málem

Na kůrce zuby zkoušel hlad

v chlebu okoralém

 

Dnes tomu sotva kdo uvěří

jak cizokrajně voněl

Kmínově

douškou mateří

do pyramidy složený

pod plachtou vozu s koněm

 

 

VÁNICE NA HORÁCH

 

Dům v zasněžené vesnici.

Stráň.

Šero.

Vánice.

Za okny světnice

lampa.

A kamna hřející.

 

Kočičí oči zdivené

u dětí v chaloupce.

Rampouchy.

Stromy stříbrné.

Hejno vran na louce.

A chumelí a chumelí.

Na pole.

Vrabčí hnízda.

Lépe je v posteli

(staroch si uleví).

 

Jaká to divoká

a povětrná jízda!

 

 

(ČERVNOVÁ SONÁTA PRO DVĚ HARFY A SRDCE)

 

Máš červen v rukách A s ním mou lásku Labuť z Avonu

Máš červen v rukách a srdce ve zvonu...

Máš vlasy hvězd Vlasy máš plné afrických fialek

jak struny mých harf Ten škapulíř do ranních nedbalek

A svítá nad tebou jak nad skleněnou studní

když se k ránu překřikují ptáci

ti málozpěvní a ti stříbrolunní

nad zrcadly rybníků s kormidlem navigací

Jsme spolu spojeni tolika sny a dráty

jež ústí v jediné sluneční měnírně

jak srdce maminky se srdcem mého táty

v hornaté krajině i v pustě vesmírné

 

Máš červen v očích Plane v jahodách

nám pod hlavami letním rozbřeskem

Máš duhu v očích a pak trochu strach

z plachtění po hvězdách s pozemským útěžkem

Příroda má tvůj plášť když je jí nejvíc zima

a tvoji podobu všechny studánky mají

(z nichž rádi pijeme...) Voda je zarosena

panenskou čistotou všude po rodném kraji

Pod Suchým vrchem cestou do Výprachtic

když podél silnic rudnou jeřabiny

znějí za soumraku příchozímu vstříc

královské zvuky hobojů fléten a eolíny

ze starých partesů psaných při světle svíček

po domech betlémských a v jizbách kostelniček

V místech kde stávala možná tvá kolíbka

a kde se před bouří ohnivě zablýská

až stráň ta ze zlata v zeleném návrší

jak snop se rozhoří A pak se rozprší...

A tmí se nad tebou když tma jde brambořištem

když mléčná po vsi jde a nad smrákavým hřištěm

v živůtku uvízne ztratí se pod ňadrem

nebo když rozhoupá svou oblou závrať v něm

Jak ryby v bystřinách jsou naše životy

u břehů rybář Smrt chystá si udici

Dokud si hrajeme... dokud jak děti vidíme

přes ploty na tu svou medovou venkovskou ulici

na nebe přes vrchy v čas nad len modřejší

jsme mladí... silní jsme

 

(VÍNO BÍLÉHO VLASU)

 

Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků

Na horách z protěže Ve vodě leknínová

Skládám si tvoji tvář z dechu a křemínků

po každé v jiný den Po každé spršce znova

Básník je kazisvět Začíná od počátku

za slovem první verš a s veršem novou řádku

Láska má podobnou svou tvůrčí metodu

od lože ke stolu od lože do hrobu

A pohár k přípitkům a něco do vázy

na lukách kavyl má na pouštích oázy

Má svůj dům Má svůj chléb Má svůj hlad

Má svoje klavíry svůj něžný prstoklad

Má svoje zahrady a parky plné stínů

líbezná zákoutí závoje z mušelínu

Má svoji mladost otáčivou jako kolesa

a má své stáří Svá smutná nebesa

 

Takovou lásku jsem si vždycky přál

kde bychom spolu mladé víno pili

a plamen z něho aby nás pak hřál

i v letech kdy už ubývají síly

a kdy je moudrost sestrou milování

a kdy je bolest které jsem se bál

jak v starých stromech pouhé větrů vání

vlídný šepot varhan z katedrál...

 

Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků

Jsi pole skála mez Jsi každá roční doba

Jsi zlatý leknín na jezeře básníků

Jsi průhledná a čistá jako voda

 

A láska chutná vínem z bílých vlasů

které svou trpkostí jen zpychlé ošaluje

Budem je spolu pít do konce našich časů

K tomu ať nám na vinici slavíček prozpěvuje

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter